Logo jest wizualnym odzwierciedleniem charakteru firmy, najważniejszym elementem identyfikacji wizualnej. Powinno być proste, zapamiętywalne, ponadczasowe oraz utożsamiać się z wartościami marki. Projektowanie logo jest najważniejszym elementem budowania marki i musi być to proces przemyślany. Logo jest z reguły prostym symbolem, więc jego stworzenie wydaje się łatwe, jednak właśnie to, że musi być jak najprostsze i najbardziej zwięzłe sprawia praca nad nim jest wymagająca.
Łatwo jest przygotować logo, które będzie ładne i modne, ale trudniej jest zaprojektować coś, co zapadnie w pamięć na dłużej i za kilka lat nie będzie trzeba go zmieniać. Rebranding wiąże się ze sporymi kosztami, dlatego powinniśmy dążyć do tego, aby przetrwał on jak najdłużej. Projektowanie to proces startegiczny, za projektem logo stoi nie tylko dobry znak, ale również system identyfikacji wizualnej, który musi być spójny i każdy jego indywidualny element musi ze sobą współgrać.
Jak powinno wyglądać dobre logo?
– ograniczone do maksymalnie 3 kolorów
– zaprojektowane tak, aby dobrze wyglądało w jednym kolorze
– powinno nie mieć za dużo elementów oaz detali
– jego podstawą są proste kształty i figury geometryczne
5 cech dobrego logo
1. Prostota
Logo powinno skupiać się na jednym pomyśle – najważniejszej rzeczy jak logo Apple – nadgryzione jabłko. Im więcej dodasz do logo, tym bardziej będzie przekombinowane. Jego siła tkwi w prostocie. Logo jest skrótem myślowym, musi być czytelne i zapamiętywalne. Twój klient po kontakcie z logo powinien umieć je naszkicować. Na poziomie projektu ograniczenie skomplikowania do minimum i wybór prostego projektu natychmiast sprawi, że Twoje logo będzie bardziej wszechstronne. Zbyt wiele linii, zawijasów, elementów lub kolorów może stworzyć skomplikowany projekt, który będzie słabo skalowany.
2. Uniwersalność
Logo powinno nadawać się do zastosowania na różnych nośnikach, różnych miejsach i w rozmaitych sytuacjach. Musi być maksymalnie uniwersalne.
Projektując logo powinniśmy wziąć pod uwagę także fakt, że nie zawsze występuje ono samodzielnie. Nasz klient może być sponsorem albo partnerem wydarzenia, znaleźć się na liście klientów czy producentów na stronie internetowej.
3. Ponadczasowość
Najlepsze logo wyróżniają się na tle innych, ponieważ pozostają aktualne i skuteczne przez lata. Projektowanie logo, które uwzględnia aktualne trendy i mody, zawsze jest kuszące, ale nie zawsze jest to najlepsza decyzja. Najbardziej znane i rozpoznawalne znaki nie zmieniają się nawet przez kilkadziesiąt lat i odporne są na przelotne tendencje. Nie sugeruj się tym, czy obecnie większość firm wykorzystuje kółka, intensywne barwy, czy gradienty. Skup się na swojej marce i tym, co chcesz przekazać.
4. Oryginalność
Pierwszą cechą świetnych logo wysokiej jakości jest to, że są one odpowiednie dla rynków, na które są kierowane ich firmy. Co ważniejsze, wyraźnie komunikują osobowość i tożsamość marki. Podstawowym elementem jest użycie kolorów w Twoim logo , które mogą wywołać różne emocje i pokazać konsumentom osobowość Twojej marki. Firma sprzedająca zabawki dla dzieci może wybrać jasne kolory, które przekazują energię, zabawę i podekscytowanie.
Skup się na swojej branży i swoich odbiorcach. To w ich świadomości chcesz się zapisać. Dla nich musisz być unikalny, wyróżniać się, a czasami wręcz zaskakiwać. Jeśli wszyscy wkoło powielają jakieś schematy, to dla Ciebie sygnał żeby je omijać, a nie bezmyślnie wpasowywać się w tłum.
5. Zapamiętywalność
Kolejnym kluczowym aspektem dobrego logo jest to, że zapada w pamięć, już od pierwszego kontaktu. Celem logo jest nawiązanie kontaktu z klientem i wzbudzenie zainteresowania Twoją marką. Kiedy klienci mogą łatwo przypomnieć sobie Twoje logo i markę, są bardziej skłonni do współpracy z Twoją firmą. Loga, które są łatwe do zapamiętania i wywierają silny wpływ, są cenne, ponieważ pomagają Twojej marce utrwalić się w świadomości konsumentów. Zapadające w pamięć loga łączą wiele z omówionych powyżej elementów, ale odnajdują odpowiednią równowagę między aspektami wizualnymi i tekstowymi. Co ważniejsze, jasno i spójnie komunikują osobowość i ton Twojej marki.
Logo powinno być niepowtarzalne. Nawet w branżach, w których istnieją standardy i wspólne normy dotyczące projektów, Twoje logo powinno zawsze wyróżniać się na tle innych.

